High Blood pressure ارتفاع ضغط الدم

Everyone has blood pressure. It is the force of blood against the walls of the arteries caused when heart pumps blood to the body parts. Day to day the blood pressure changes according to the body’s needs. The normal range of blood pressure is 120/80.

Food, stress and nervousness, smoking, sedentary life style and family medical history all are the factors that may lead to high blood pressure (hypertension). But the good news is that it is possible to change your behaviors and improve your health and blood pressure through awareness and following new lifestyle in your life.

Nutrition plays an important role in your health, since many studies have shown that diet affects the development of hypertension. Following an eating plan can lower the elevated blood pressure. DASH diet (Dietary Approaches to Stop Hypertension) is a combination diet that is low in fat, cholesterol, saturated fat, rich in fruits, vegetables dietary fibers and moderately high in protein. Following this diet could help you avoid the high blood pressure or even the risk of hypertension. Healthy weight management and appropriate intake of salt (sodium) are both important for controlling blood pressure.

How to decrease your sodium intake?

–  Cook without using  processed food

–  Use fresh, frozen vegetables, fish, meat, poultry instead of canned food with are usually high in sodium

–  Always read the food label and try to keep your daily sodium intake below 2500mg

–  Remove your salt shaker from your table or got one with smaller holes!

In general be away from stress by using relaxation techniques such as deep breathing, progressive relaxation or massage.

hypertension

جميعنا يعاني من إرتفاع في ضغط الدم، فهو ناتج عن ضغط الدم في الشرايين عندما يقوم القلب بضخ الدم إلى جميع أعضاء الجسم. قد يتغير ضغط الدم من يوم إلى الآخر ويعتمد ذلك على إحتياجات الجسم، فالمعدل الطبيعي لضغط الدم هو ١٢٠/٨٠

الطعام، والتوتر، القلق، التدخين والحياة الخالية من النشاط بالإضافة إلى العوامل الوراثية عند بعض العائلات هي أسباب تؤدي إلى إرتفاع ضغط الدم، ولكن يمكن تغيير هذه العادات وتحسين حالتك الصحية وضغط دمك من خلال نشر التوعية وإتباع نمط حياة أكثر صحة.

التغذية السليمة تلعب دوراً مهماً في الحفاظ على صحة جيدة، فقد أظهرت العديد من الدراسات أن الحميات الغذائية تؤثر على تطور حالات إرتفاع ضغط الدم. إن إتباع الأنظمة الغذائية يساعد على خفض ضغط الدم المرتفع. الأساليب الغذائية لمنع إرتفاع ضغط الدم (DASH) هي تشكيلة من الأنظمة الغذائية قليلة الدهون والكولسترول والدهون المشبعة وغنية بالفواكه، الخضروات، الألياف الغذائية ونسبة عالية من البروتين. إن إتباع هذه الحميات قد يساعدك على تجنب إرتفاع

في ضغط الدم أو خطر الإصابة به، فالحفاظ على الوزن بشكلٍ صحي وتناول الأملاح بشكلٍ معتدل (الصوديوم) أمران مهمان في التحكم بضغط الدم.

كيف يمكنك التقليل من كمية الصوديوم التي تتناولها؟

– قم بطهي الطعام بدون إستعمال الأطعمة المصنعة

– استعمل الخضروات المجمدة والطازجة، الأسماك، اللحوم، الدواجن بدلاً من الأطعمة المعلبة التي تحتوي على نسبة مرتفعة من الصوديوم

– احرص على قراءة المعلومات المدونة على الطعام وحاول أن لا تتعدى ٢٥٠٠ مج من الصوديوم يومياً

– ابعد الملاحة عن طاولتك أو اشتر واحدة بثقوب صغيرة

– ابتعد عن التوتر بجميع أشكاله من خلال تطبيق وسائل الإسترخاء مثل التنفس العميق، الإسترخاء التدريجي أو التدليك

Share This:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *